luni, 7 mai 2012

Cum să îți înțelegi propriile probleme: o procedură standard

În ultima vreme m-am gândit să realizez un instrument - ceva asemănător unui chestionar - care poată fi folosit pentru a dobândi o înțelegere a diferitelor probleme afective pe care le putem avea. Vă înaintez astăzi o astfel de schemă, ce mi se pare în acest moment potrivită în acest sens.

Premisa de la care am plecat este cât se poate de simplă: fiecare dintre noi este o persoană ce trăiește și acționează într-un anumit mediu. Ce înseamnă acest lucru, mai precis? Înseamnă că suntem în permenentă interacțiune cu mediul în care trăim, fie el mediul fizic sau cel social: influențăm mediul și suntem, la rândul nostru, influențați de mediul în care trăim.  Nu este nevoie să detaliem mai mult această idee. Cred că ea este suficient de simplă și că poate fi acceptată de fiecare dintre noi.


A fi persoană înseamnă a gândi într-un anume fel, a trăi anumite emoții, a reacționa în feluri diferite și a adopta anumite comportamente. 

Prin urmare, domeniile ce trebuie vizate atunci când vrem să înțelegem o anumită dificultate afectivă pe care o întâmpinăm sunt: mediul, gândurile, stările, reacțiile fizice și comportamentele. Nu știu dacă această ”listă” este completă, însă mi se pare că absența unui domeniu dintre acestea ar face ca înțelegerea să fie incompletă. 

În concordanță cu ideile de mai sus, chestionarul pe care vi-l propun este următorul:

Mediul: Există schimbări ce s-au produs recent? Care au fost evenimentele cele mai stresante din ultimul an (sau oricare perioadă ce poate fi relevantă)? Există dificultăți cronice pe care le am în mediul în care trăiesc?

Reacțiile fizice: Există manifestări neobișnuite, care mă neliniștesc, cum ar fi un nivel scăzut al energiei, al apetitului, o dereglare a somnului? Există și alte simptome, cum ar fi: migrene, dureri de stomac, amețeli etc. etc.?

Stări: Ce cuvânt ar descrie cel mai bine starea pe care o trăiesc în mod obișnuit (trist, rușinat, nervos, vinovat etc.)?

Comportamente: Ce comportamente doresc să schimb? În ce contexte? Acasă? La muncă? Cu prietenii? Față de mine? 

Gânduri: Când trăiesc stările la intensitatea lor maximă, ce gândesc despre mine? Despre alte persoane? Despre trecutul și despre viitorul meu? Ce gânduri mă împiedică să fac ceea ce doresc? Ce imagini și ce amintiri îmi apar în minte în aceste situații? 

Cu speranța că schema pe care o propun vă va fi de folos, mă opresc astăzi. Pe curând! :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu